Moa De Bruin

Skrivandets hantverk

Okej, så du vill skriva en bok? Kul! Innan jag hade skrivit mitt egna första bokmanus tänkte jag aldrig i formen av att det skulle vara ett hantverk. Jag trodde att författare bara satte sig framför datorn, skrev på lust och volley och sen var det klartt´ (nej jag har inte stavat fel, läs ordet med klatsch). Nu har jag lärt mig att så går det inte till. Eller, för mig går det i alla fall inte till så. Nu har jag lärt mig att en bok består av många olika beståndsdelar som är värda att fundera en stund över.

Några grejer:

1. Berättarperspektiv

Vem är det som berättar din historia? Är din bok i jag-form, tredje person eller allvetande?

2. Tempus

Utspelar sig din berättelse i nutid eller dåtid? Skickliga författare kan växla.

3. Tempo

Ska din berättelse nystas fram långsamt, mellansnabbt eller gå i ett rasande tempo (min böcker brukar gå i det senare).

4. Ton

Tonen din berättelse har kan göra hela skillnaden, upplever jag. Har din text en underfundig ton, humoristisk, poetisk, suggestiv, ironisk eller kanske bitter? Ibland tar det en himla tid att hitta tonen. Ibland kanske man till och med, omedvetet, råkar växla känslan i tonen beroende på vilket humör man (läs: Moa de Bruin) är på. För mig är tonen i böcker jätteviktig, både när jag själv skriver och när jag läser andra. Har jag en favoritbok är det i nio fall av tio tonen jag fallit för. Ett exempel på det är ungdomsromanen Lycka är för Loosers vars ton jag fullkomligt avgudar.

5. Målgrupp

Skriver du för små barn, mellanstora barn, ungdomar eller vuxna? Din ton och ditt språk ändras såklart beroende på din målgrupp.

6. Karaktärer

Vilka karaktärer finns i din berättelse och vad är syftet med dessa? Vem är protagonist (huvudperson) och vem är antagonist (fiende)? Vad är typiskt för just hon, han eller hen? Hur pratar de och varför finns de med i historien? Karaktärer bör ha ett syfte och skilja sig från varandra, annars kan de lika gärna strykas eller slås samman till en enda person, eller hur? Ja, så vida du inte har ett syfte med att de ska vara just lika. En karaktär beter sig annorlunda beroende på ålder, erfarenhet och personlighet, precis som människor i verkliga livet. Lätt sagt. Möjligen svårare att mejsla fram.

7. Dramturgi

En berättelse bör ha en dramaturgisk båge, oavsett om den är kort eller lång. Oftast har vi det här i oss, per automatik. När mitt ena barn var 6 år skrev han lustfyllt en berättelse som hade en tydlig dramaturgisk båge. Det vill säga en inledning, en konflikt och en avrundning. Det fascinerade mig att även ett litet barn bara vet att så här berättas en historia. Författare förstärker måhända bågen genom att lägga in fler dramaturgiska element. Planterar för olika händelser, vändningar, point of no return och så vidare.

8. Synopsis

En del författare avskyr synopsis och tycker att det dödar kreativiteten. För min del gjorde det hela skillnaden. I ett synopsis sammanfattar du hela din berättelse, från början till slut. Här kan du testa ditt berättarperspektiv, tempus, tempo, ton, målgruppsanpassning och karaktärers varande eller inte varandra. Du kan också bygga din synopsis efter den dramaturgiska bågen, allt för att se om berättelsen håller eller inte. Är det något som skaver redan i ditt synopsis, ja då får du fundera några varv till. Känner du där emot att jädrar i mitt lilla dokument, det här känns lustfyllt och spännande! Ja då är det bara att börja brodera ut ditt synopsis i scener och kapitel.

Bubblare: Många tror att bokskrivandet handlar om korrekt grammatik och exakt placerade kommatecken. Visst, skriv så korrekt du kan så blir det enklare att redigera sen, men haka inte upp dig på detaljer. Det viktigaste är inte att du har perfekt meningsuppbyggnad, det viktigaste är vad du har att berätta! Att du bjuder på en historia värd att läsa. Jag har gett ut (snart) tre böcker och (snart) två noveller men är absolut ingen grammatikexpert. Blir du antagen av ett bokförlag får du hjälp med grammatiken av en redaktör. Fint att veta va?

Japp. Det här var 8 exempel och en bubblare, som i alla fall jag tycker, pekar på att ett bokmanus är en form av hantverk. Känner du till och reflekterar över dessa delar tror jag att chansen att du får till en bok ökar med rätt många procent.

Det var det för nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.